Предлог первый. Что у нас во время обедов в собраниях в приготовлении пищи участвуются некрещеныя, а другия и вовсе непознанныя, и до таковых степеней помогают, что даже и християнскую посуду чашки и ложки моют, и в том стараются, как бы нам по их женскому уставу излишния кушания приготовить, но Божественное Писание сице пишет: Минея четия, в Житии Евсевия Самосатскаго июня 22-го, лист 222: «Вниде некогда по обычаю страны тоя Самосадския, - ниже - арианский епископ Евномии во общую баню мытися. - Ниже.- от купели ему изыти, оставшии же в бани человецы, абие от купели воду аки оскверненую еретиковым омовением вон источиша, и сосуд добре омыша, гнушающеся еретикова в нем мытия, и, согревше иную воду, купель себе паки устроиша». Что же, братие, воду излили, гнушающеся еретиковым омытием, а нам таковыя руки добавляют пищную потребу и омывают, юже не яко телу нашему коснути, но во уста наша в пищу употребляти, несть ли пакость и вред душевный?
А в книге Иосифа Волоколамскаго, в слове 13, писано сице: «Глаголет божественный Златоуст: „Возлюбленнии, многажды вам глаголах о безбожных еретицех, и ныне молю не совокуплятися с ними ни в ядении, ни в питии, ни в дружбе, ни в любви, творяи бо сия, чюжа себе творит, творит Христовы церкве"».
Разве, братие, для того нам ето не воспрещать, что нам сладко вкусную сотворят пищу, но и о том Святое Писание пишет сице: Тактикон, слово 2, лист 20 на обороте: «Подобает и о праздницех, иже во обители сотворяемых зде, на Успение Преславныя Богородицы, не без расмотрения и неведоме сотворитися, яко же и в плотских приял есть обычаи, и паче в хулу бывает, а не в славу Божию. Но яко же рече Богословль Григорий во Слове, иже на Рожество Христово: „Не во объядениях, - глаголя, - ни в пиянствах", и елика на преди в Слове читаем: „Но во псалмех и пениих" и прочая.
Сей Устав праздником все Божественное Писание тако уставляет о плотстей же пищи ключимая точию и нужная обретающаяся, яко же и Господь преходящыя народы питати повеле ячменными хлебы обретшимся.
Таже и яко же Великий глаголет Василий: „Не яко не могии ради чудеси многоценными брашны напитати множества: но образ дая нам и прописание в таковых"». Лист той же выше: «Обаче убо внимати подобает странноприимцу и опаство имети, да не како виною заповеди странноприимства, от небрежения привнидет вред на душу. Яко же в божественной Лествице глаголет: „Яко странноприимству чревообьядение последует, любви же блуд"».
Книга Барония, лист 386, лето Господне 391: «Бяше древний обычай, яко при церкви во дни праздничный носяху вернии и ради убогих, и ради странных, и ради простых, и ради себе брашна и пития, и в таковых бываше велие излишество, егда о умерших таковыя обеды творяху. Сие исправляти советоваше помалу, не прещением, ниже с яростию, но образом кротким и увещанием». Но сие до Собора, иже в шестое лето по том в Карфагене бысть, искоренитися не мо-жаше, на котором суть сия словеса: «Иже приношений о умерших или не дают, или не удобь дают, прокляти да будут, яко убийцы убогих».
По сим доказательствам книжным нужно есть оставить излишество брашное и уборы столовыя, потому что в таковых велико затружненье происходит и ради разных приготовлениев, и ради столовных лишних приборов допускаются в помогательство, им же не подобает. И того ради следует всего незаконнаго свободиться, дабы не быть противниками Христову образу гостеприимства, дабы не подпасть6 под клятву святых отец, да с расмотрением помины творить, дабы не быть убийцами убогих, дабы не быть вождями блуду, дабы не быть чюждим церкве за сообщение с еретики.
Предлог вторый. Свещи базарныя мирских работ покупаются. В церквах мирских остаются огарыши, не меняют ли их на свещи мастерам свещным и не продают ли оне ис тех огарышев сосканных свещей, не сподобляютв ли и нас чрез то служебных их качеств, и того ради всеми силами тщатися нужно и убегати от базарных мирских работ свещей, а покупати воском, и екать самим. Первое, что избудешь мирских рук еканья, второе, что душевредных из огарышей насканых свещей свободишься, потому что воск идет от пчеловодцев, а ис церквей огарыши пчеловодцем не продают и на воск не меняют, а меняют вышеозначенным свешникам, а свешники воск не льют на продажу из огарышей, а продают свещи, как выше сказахомг, потому и нужно не принимать мирских работ базарных свещей, и доглядывать нужно, где в мирских домах живут старухи, не принесли бы им по путя ис церквы домашныя их свещи и не дали бы старухе, потому писано в Номоканоне, в правиле 153-м сице: «Яко еже не принимати еже не еретика в церковь благочестивых...». Ниже: «Яко же бо преподобнии освещают, тако мерсцыи оскверняют». И аще мерзцыи оскверняют, то яве, яко и из огарышей их руками на сканыя свещи, или ис церквей их принесенный, осквернения минуть не могут.
Предлог третий. Женский пол по преданию християнохульника и гонителя Петра Перваго выставляют свои на показание лбы непокровены платом, а девицы юбки поднадевают, а у других долгия сарафаны волочатся, и пестрина, пожалуй, на платья у других похожа, красныя рукава и ежели у мущин красныя рубашки, и внешния лишния наряды у мужеска и у женска пола. Но на всю нашу ету поглядеть невоздержность, но то, что она нам будет не на пользу. Поглядим же свидетельства книжная. Пролог, февраля седьмаго писано сице: «Собираются жены к церкви, красятся, да прельстят блудники»
Книга Диоптра, глава 16: «Никто же да вносит, ниже вводит новых изобретении во одеяниих, но да убоится страха Божия».
Глаголет Софония пророк: «Посящу на вся князя, и на вся сыны израилевы одеявшыяся ризою страннею, и инде паки сниде гнев Божий на всяко нечестие, и неправду на одеявшаяся во одеяние чюждое».
Святый Исайя пророк во главе 3-й пишет сице: «Сия глаголет Господь: Понеже вознесошася дщери Сиони, и ходиша высокою выею, и помизанием очес, и ступанием ног, купно ризы влекущыя по долу, и ногама купно играющыя. И смирит Господь началныя дщери Сиони, и Господь открыет срамоту их в день он, отимет Господь славу риз их и красоты их».
Пролог, марта во 8 день: «Глагола же авва Исаак братии, яко отец Памво и друзии отцы ветхи ризы и многосшиваннь ношаху и толсты, ныне же вы многоценны носите ризы: идите отсюду, исказисте устав монастыр-ския заповеди».
В толковании на 71-е правило шестаго вселенскаго собора сице писано: «Во одежду некую, яже есть кроме общаго обычая, облечется - да отлучится».
Апостол к Тимофею первое Послание, зачало 282: «Жены во украшении лепотном со стыдени-ем и целомудрием да украшают себе, ни в плетениих, ни златом или бисером, или ризами многоценными, но, еже подобает женам обеща-вающымся благочестию, делы благими».
И по сим свидетельствам Святаго Писания нужно украшатися стыдением и целомудрием, а не украшением ризным и неподобным, когда апостол повелевает женам в стыдении и целомудрии быти. Но сие буди известно, когда тогда в стыдении и целомудрии апостол повелел женам быти, когда у них были еще законныя мужи, тако бы и девицам наряды нужны бы для женихов. Но и то апостол повелел в безстыдном быть украшении.
Кольми же паче ныне нужно есть стыдение и целомудрие, а не украшение, потому что ныне ни мужей законных, ни женихов, то для кого же украшатися и для чего преступать апостольское предание? И чего ради сопротивляться преданию святых отец? И для чего достойным быть отлучения? Чего же пользы в украшении ризном? Ето ли польза, что выше сказало Писание, что жены украшаются да прельстят блудники. Но нужно нам свобождатися таковаго гнуснаго греха. За него потонул мир сущий при Нои, за него на Содом и Гомор одождил Господь с небеси камы горящия: и тако они в той погибели гонзнули жития сего, и не сподобились душы их упокоения и телеса их законнаго погребения. Того ради мужем и женам оставить нужно неподобнее украшение, удицу бесовскую, привлачающюю нас к смертному блудному греху.
Смотрите же, что выше сказах, что кто безстыдство женам и девицам предал. Вышеозначенный на погибель душам человеческим учитель Петр Первый. В новоизданной в гражданской книжке, в называемой Деяния, во второй части на странице десятой тако пишет: «Девицы за стыд почитали ходить в народе: жены и девицы закрывались платом. Приказал, чтоб входили в кампании и собрания и не закрывались бы, одеты чтоб были по-немецки». Нам же православным християном сущим не подобает оставляти древниго благочестиваго обычая и не подобает последовати новопреданному душепагубному учению.
Предлог четвертый. Призывают некоторыя при немощи попов, думают то, что как бы домашних не побезпокоили и только тем хочют правы быть, что утаят язык, а поп хоть глуху исповедь, а прочитат и запишет в книгие, что был и исповедывал, а помрет - отпоет и даст во гроб рукописание. И написано: такой-то отец духовный, такова-то чада духовнаго данною мне властию развезал, да будет развязан. И то по сим всем качествам, выполнит над им таковы же действия самыя, которыя творит и на совершенно своими его.
А святый Афанасий Александрийский в Слове десятом пишет сице: «Иже аще кто пред неверными, не убоявся страха их, исповесть Христа, в той час простятся грехи его, яже сотвори в житии сем». Рече Господь: «Аще кто исповесть Мя пред человеки, исповем его и Аз пред Отцем Моим, Иже есть на небесех». И по сему доказательству Святаго Писания недолжно молчать пред попом, но сказать: «Я тибе не исповедаюсь, я каюсь Богу. Ты мне не отец духовной, ненадобен ты мне никогда».
Предлог пятый. Крещение детем бывает у таковых, которыя дадут попу окрестить, а потом старику, помер - несут в церковь, а потом опять старик погребение отпой. Ето што такая за перембе?
А в Номоканоне во сто 51 правиле писано сице: «Священник, аще приимет жертву еретическу, или крещает турчину детищь, или приимет жертву его, или кто приемника детищу возмет и, или друга жениха на брак, да извержется, по четыредесять шестому правилу святых апостол, кая бо часть верному с неверными, или кое общение свету ко тме по божественному апостолу».
Того же Номоканона лист 20-й и правило 20: «Такожде и елицы мещут детища своя на распутиях, да крестит и обретыи, негли да живо будет, яко же буесловят. Аще же обрящет е турчин и аще крестит священник отроча с турчином, яко с кумом, да извержется по четыредесять шестому правилу святых апостол. Тожде постраждет с еретиком и отступником крестивыи». И по сему свидетельству, аще тоже постраждет с еретиком и отступником крестивыи, яко же с турчином, то тому же зрится сходно быти, что и крестит, аще у еретика или отступника, что и у турчина.
А который несет своего дитя к попу крестить или отпевать, тот не еретик ли? И не отступник ли? Ежели бы кто и вовсе християнин, а детей ежели бы стал носить к попу крестить или отпевать, то не могли бы за то едино в чину еретика или отступника быть за то, что носил к еретику попу детей своих?
Предлог шестый. Чажки и ложки вновь крещенному почему не переменяются?
В Книге Кирилловой на листу 269-м на обороте писано: «Аще будет арменин и християнин на пути вместе, а чаша будет едина, и аще испиет арменин прежде воды из нея, то християнину из нея не пити, а сосуду молитвы не дати разбита». По етому доказательству и требуется посуде перемена, когда до крещения его сосуд разбит быть достоин, а он крестился, сосуд чем же оправился?
7386 года, сентября 14-го дня.
Собр. ИИ СО РАН, № 13/74, л. 676 об.-679
Опубликовано: Духовная литература староверов Востока России XVIII - ХХвв. - Новособирск: Сибирский хронограф, 1999
|