Книжница Самарского староверия Среда, 2017-Окт-18, 14:04
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта

Категории каталога
Свт. Амфилохий. епископ Иконийский [1]
Прп. Антоний Великий [1]
Прп.Авва Дорофей [1]
Свт. Василий Великий [4]
Свт. Григорий Антиохийский [1]
Свт. Григорий Палама [1]
Свт. Григорий Богослов [2]
Свт.Григорий Нисский [1]
Свт.Геннадий, патриарх Царя-града [4]
Прп. Ефрем Сирин [6]
Свт. Иоанн Златоуст [20]
Прп. Исаак Сирин [3]
Прп. Иоанн Лествичник [1]
Свт. Кирил Туровской [2]
Свт.Лев Великий [1]
Прп. Петр Дамаскин [2]
Блж. Симеон Солунский [1]
Прп. Симеон Новый Богослов [3]
Прп. Феодор Студит [7]

Главная » Статьи » Святоотечеcкие поучения » Свт. Кирил Туровской

Слово Кирила мниха недостойнаго о поновлении Въскресениа, и о артусе, и о Фомине испытании ребр Господень

Велика учителя и мудра сказателя требует Церкви на украшение праздника. Мы же  нищи есмы словом и мутни умом, не имуще огня Святаго Духа на слажение душеполезных словес; обаче любве ради сущее со мною братиа мало нечто скажем о поновлении въскресениа Господня.

 

В минувшюю неделю святыа Пасхы удивление бе небеси и устрашение преисподним, обновление твари, избавление миру, разрушение аду и попрание смерти, въскресение мрътвым и погубление прелестныя власти диаволя, спасение же человеческому роду Христовым въскресением, обнищание ветхому закону и порабощение суботе, обогащение Церкви и въцарение недели. В минувшюю неделю всему пременение бысть: створи бо ся небом земля, очищена Богом от бесовьскых скверн, и аггели с женами раболепно служаху Христову въскресению.

 

Обновися тварь: уже бо не нарекутся богом стихиа: ни солнце, ни огнь, ни источници, ни древеса. Отселе бо не приемлет ад закалаемых отци младенец, ни смерть почьсти, преста бо идолослужение и погубися бесовьское насилие крестным таиньством, и не токмо спасеся человечьскый род, но и освятися Христовою верою. Ветхый закон отнудь обнища отвержением телча крове и козлиа жертвы, един бо Христос Собою Сам к Отцю за всех жертву възнесе.

 

Тем и праздник суботе преста, а недели благодать дана бысть въскресениа ради, и царствует уже в днех неделя, яко въскресе Христос из мертвых. Венчаим, братие, царицю днем и дар честный той верою принесем, дадим по силе, якоже можем: ов милостыню и безлобие и любовь, другый девство чисто и веру праву и смерение нелицемерно, и ин псаломьское пение, апостолское учение, молитва со воздыханием к Богу. Сам бо Господь Моисеом глаголет: Не являйся предо Мною тощь в день праздника! Принесем Ему прежереченныа добродетели, да въспримем Божию милость, ибо не лишит добра приходящих с верою, "Славящая бо Мя, рече, прославлю!"

 

Похвалим красно новую неделю сию, в нюже поновление въскресениа празднуем! Не бо есть та же Пасха днесь, но Антипасха речеться. Пасха бо избавление миру есть от насилиа диаволя и свобожение мертвым от ада преисподняго; Антипасха же есть поновление въскресениа, образ имущи ветхаго закона, иже завеща Бог в Египте Моисеови, глаголя: Се избавляю люди Моя от работы фараоня и свобожаю я от мучениа приставник его,  в онже  победих врагы твоя, Израилю!

 

Се ныне и мы понавляим празднующе победный день Христов, в оньже спасение всему миру сдея, победив начала и власти темныа. Того ради и артусный хлеб от пасхы и доныне священ бысть и днесь на иерейскых версех ломиться за опреснъкы, несеныя на главах левгит от Египта по пустыни, дондеже и Чермное море проидоша и ту того хлеба освятиша Богови, егоже вкушающе здрави бывают и врагом страшни. Они же убо избывше телесныа работы, понавляху празднующе день опреснок, мы же Владыко спасени от работы мысленаго фараона диавола, понавляим. победный на врагы день и сего освященнаго ныне приимающе хлеба, тако вкушаем, якоже и они хлеба небеснаго и аггельскаго брашна, и храним его на всяку ползу благу: на здравие телесем, на спасение душам, на прогнание всякого недуга.

 

Днесь ветхаа конец приаша и се быша вся нова видимаа же и невидимаа. Ныне небеса просветишася, темных облак, яко вретища, сволкъшася и светлом въздухом славу Господню исповедают. Не си глаголю видимыа небеса, но разумныа: апостолы, иже днесь на Сионе вшедша к ним познаша Господа и всю печаль забывше и скорбь июдейскаго страха отвергоша, Святым Духом осенившеся, въскресение Христово ясно проповедают.

 

Ныне солнце, красуяся, к высоте въсходит и, радуяся, землю огревает: възыде нам от гроба праведное [солнце] Христос и вся верующаа Ему спасает. Ныне луна с вышняго съступивши степени болшему светилу честь подавает, уже бо ветхий закон по Писанию с суботами преста и пророкы Христову закону с неделею честь подаются. Ныне зима греховнаа покаянием престала есть и лед невериа богоразумием растаяся: зима убо язычьскаго кумирослужениа апостолскым учением и Христовою верою престала есть, лед же Фомина невериа показанием Христов ребр растаяся.

 

Днесь весна красуется, оживляющи земное естьство, и бурнии ветри тихо повевающе плод гобзуют, и земля семена питеющи [вариант: питающи] зеленую траву ражает. Весна убо краснаа - вера Христова, яже крещением поражает человечьское естьство; бурнии же ветри - грехотворнии помысли, иже покаанием претворшеся на добродетель; душеполезныа плоды гобзуют, земля естьства нашего, аки семена слово Божие приимши и страхом Его присно болящи,  дух спасениа ражает.

 

Ныне новоражаемии агньци и унци быстро путь перуще скачют и скоро к матерем възвращьшеся веселятся, да и пастыри свиряюще веселием Бога хвалят. Агньца глаголю кроткыа от язык люди, а унца - кумирослужителя неверных стран, иже Христовым въчеловечением и чюдесы скоро по закон емшеся, к святей Церкви възъвратившеся, млеко учениа ссут, да учители Христова стада о всех молящеся Христа Бога славят, вся волкы и агньца в едино стадо събравшаго. Ныня древа леторасли испущают и цвети благоуханиа процвитают,  и сеи уже оград сладку подает воню, и делатели с надежею тружающеся плододавца Христа призывают.

 

Бехом бо преже акы древа дубравнаа не имуще плода, ныне же присадися Христова вера в нашем неверии, и уже держащеся корене Иосеова, яко цветы добродетели пущающе, райскаго пакибытиа о Христе ожидают. Ныне ратаи слова словесныя овця к духовному ярму приводяще, и крестное рало в мысльных бразнах погружающе, и бразну покаяниа прочертающе, семя духовное  въсевающе, надежами будущих благ веселятся.

 

Днесь ветхаа конець приаша, и се быша вся нова въскресениа ради. Ныне рекы апостолскыя наводняются и язычныа рабы [плод] пущают, и рыбари глубину Божия въчеловечениа испытавше, полну церковную мрежю ловитвы обретают. Реками бо, рече пророк, раседеся земля, узрят и разболятся нечестивии людие. Ныне мнишьскаго образа трудолюбиваа пчела свою мудрость показающи вся удивляет, якоже бо они в пустынях самокормием живуще аггелы и человекы удивляют, и си на цветы излетающе, медвены сты стваряют, да человеком сладость и Церкви потребнаа подаст.

 

Ныне вся доброгласныа птиця церковных ликов гнездящеся веселятся: И птица бо, рече [пророк], обрете гнездо себе олтаря Твоя, - и свою каяждо поющи песнь, славят Бога гласы немолчными. Днесь поновишася всех святых чинове, нову жизнь о Христе приимше: пророци и патриарси трудившеся в райстей почивают жизни, и апостоли с святители пострадавшеи прославляются на небеси и на земли, мученици и исповедници за Христа претерпевшеи страсть с аггелы венчаются, цари и  князи благовернии послушанием спасаются, девьствении лици и иночьстии състави, свой крест терпением понесше, первенцю Христу от земля на небеса последуют, постници и пустынници, от руки Господня трудом мьзду приимше, в Горнем Граде с святыми веселятся.

 

Днесь новым людем въскресениа Христова поновлениа праздник, и вся новаа Богови приносятся: от язык вера, от христиан требы, от иереи святыа жрътвы, от миродержитель боголюбныа милостыни, от велможь церковное попечение, от праведник смереномудрие, от грешник истинное покаание, от нечестивых обращение к Богу, от ненавидящих духовнаа любы.

 

Възидем и мы, братие, мыслено в Сионьскую горницу, яко тамо апостоли събрашася и Сам Господь Исус Христос, затвореным дверем, посреде их обретеся, и рек: Мир вам!, исполня я радости. Възрадоваша бо ся, рече, ученици, видевше Господа, и всю печаль телесную и страх сердечный отринуша, даст бо ся душам их духовнаа дерзость познанием своего Владыкы, яко обнажи пред всеми Своя ребра и гвоздинныа язвы на руку и на ногу показает Фоме. Не бе бо Фома в первый приход [с ученики] видел Господа и слышав Его въскресша не яко  лжю мня не вероваше, но и самовидець хотя быти Христу, тако глаголаше: Аще не вложю руки моея в ребра Его и в язву гвоздиньную перста моего, не иму веры!

 

Тем и Господь не понося ему сице глаголаше: Принеси руку твою и вижь прободение ребр Моих и веруй, яко Аз Сам есмь. Мне бо и преже тебе патриарси и пророци разумевше, вероваша Моему въчеловечьнию. Испытай первое Исаино о Мне писание: Копьем бо, рече, в ребра прободен бысть, и изиде кровь и вода; в ребра прободен бых, да ребром падъша Адама въскресих. А тебе ли не верующу Ми презрю? Осязай Мя, яко Сам Аз есмь, Егоже преже осязав Семеон и верою прошаше отпущения с миром, и не буди неверен, якоже Ирод, яже слыша Мое рожество, глаголаше волъхвом: Кде Христос ражаеться, да и аз шед поклонюся Ему? - а в сердци о убийстве Моем мысляше, нъ еще и младеньци изби, но искомаго не обрете: Взищут бо Мене злии, нъ не обрящут. Веруй Ми, Фомо, и познай Мя, якоже и Аврам, к немуже под сень с двема ангелома придох, и тъ познав Мя, Господа Мя нарече, и о Содоме моляше Мя ся, да его не погублю аще и до десяти было бы в нем праведник. А не буди неверен, акы Валам, иже Духом Святым прорек Мое за мир умертвие и въскресение, и пакы мьзды ради прельстився погибе.

 

Веруй Ми, Фомо: Сам Аз есмь, Егоже виде Иаков в нощи на лествице утвержающася, тъже и пакы позна Мя духом, егда боряхся с ним в Месопотамии: тогда бо обещахся ему въчеловечитися в племени его. И не буди неверен, яко Навходоносор, иже видев Мя в пещи отрокы от огня спаса, истинною Сына Божиа нарече Мя и пакы к своим прелстем уклонився, погыбе. Веруй Ми, Фомо, яко Аз есмь, Егоже образ виде Исаиа на престоле высоце, объстоима множеством аггел Аз есмь явивыйся Езекилю посреде животных образом человеческом, емуже и вас прообразих колесы, животными придержащихся, въздвизающихся со Мною: то бо животный бе дух тогда в колесах, егоже и ныне в вас дунух Дух Святый.

 

Аз есмь, Егоже виде Даниил на облацех небесных подобием Сына человечя, съшедша до Ветхаго днем, и тъ написа даную Ми от Бога Отца власть и царство на небеси и на земли нынешняго и будущаго бесконечнаго века. Принеси, о Близньче, твой перст и вижь руце Мои,  имаже очи слепым отверзох и глухым слуха даровах и нема доброглаголивы створих. Вижь нози Мои, имаже и пред вами по морю ходих, и по въздуху явьствено ступах, и в преисподняя вшед, тема ада попрах, и с Клеопою и Лукою до Еммауса шествовах, и не буди неверен, но верен.

 

Отвеща Фома глаголя: Верую, Господи, яко Ты Сам еси Христос Бог мой, о Немже писана пророци дозряще духом, Егоже прообрази в законе Моиси, Егоже отвръгошася жерци и фарисеи, Емуже поругашася с книжники завистию жидове, Егоже с Каиафою на распятие Пилат [преда], Егоже Бог Отець из мертвых въскреси. Вижю ребра, от нихже источи воду и кровь, водою да очистиши оскверньшуюся землю, кровь же да освятиши человечьское естьство. Вижю руце Твои, имаже преже створи всю тварь, и рай насади, и человека създа, имаже благослови патриархи, имаже помаза царе, имаже освяти апостолы. Вижю нози Твои, еюже прикоснувшися блудница грехов отпуст прият, на неюже припадши первое вдовица от мертвых своего сына с душею жива приат; над сима ногама кровоточиваа подолку  ризы прикоснувшися ицеле от недуга. И аз, Господи, верую, яко Ты еси Бог. И рече к нему Исус яко: Видев Мя и верова; блажени невидевшеи и в Мя веровавше!

 

Тем же, братие, веруим Христу Богу нашему, распеншомуся поклонимся, въскресшаго прославим, явльшомуся апостолом веруим и своя Фоме показавшому ребра въспоим, пришедшаго оживити нас похвалим, просветивъшаго ны исповедаем, и всех благ подавшаго нам обилие възвеличим, от Троица единого познаим Господа Бога и Спаса нашего Исуса Христа, Емуже слава с Отцем и с Святым Духом!

 

"Синаксарь" XVI в. Росс. нац. библ., Собрание Титова, 522. Л. 176об. - 186.

 

 Это поучение написано свт. Кирилом Туровским (около 1130-не позднее 1182), епископом г.Турова, выдающимся древнерусским просветителем, проповедником, автором многочисленных церковных и богослужебных произведений. "Другий Златоуст" - так назвали свт. Кирила  в его житии, написанном в древности.

Rambler's Top100
Категория: Свт. Кирил Туровской | Добавил: samstar-biblio (2007-Ноя-25)
Просмотров: 703

Форма входа

Поиск

Старообрядческие согласия

Статистика

Copyright MyCorp © 2017Бесплатный хостинг uCoz