Книжница Самарского староверия Суббота, 2024-Апр-20, 15:17
Приветствую Вас Гость | RSS
Меню сайта

Категории каталога
1694 г. [1]
1705 г. [1]
1709 г. [1]
1710 г. [2]
1723 г. [1]
1752 г. [1]
1779 г. [6]
1783 г. [1]
1784 г. [1]
1789 г. [1]
1805 г. [2]
1809 г. [1]
1810 г. [1]
1840 г. [0]
1846 г. [2]
1847 г. [0]
1859 г. [1]
1861 г. [2]
1863 г. [5]
1864 г. [2]
1865 г. [1]
1867 г. [1]
1868 г. [1]
1871 г. [1]
1872 г. [1]
1873 г. [1]
1874 г. [3]
1875 г. [0]
1876 г. [1]
1877 г. [3]
1878 г. [1]
1879 г. [0]
1880 г. [0]
1881 г. [0]
1882 г. [0]
1883 г. [1]
1884 г. [3]
1885 г. [3]
1886 г. [0]
1887 г. [0]
1888 г. [0]
1889 г. [0]
1890 г. [1]
1895 г. [1]
1896 г. [3]
1897 г. [1]
1898 г. [3]
1899 г. [1]
1900 г. [0]
1901 г. [2]
1902 г. [2]
1903 г. [2]
1904 г. [1]
1905 г. [2]
1906 г. [3]
1907 г. [1]
1908 г. [2]
1909 г. [14]
1910 г. [3]
1911 г. [2]
1912 г. [27]
1913 г. [1]
1917 г. [5]
1918 г. [1]
1922 г. [1]
1923 г. [4]
1924 г. [5]
1925 г. [1]
1926 г. [4]
1927 г. [2]
1928 г. [3]
1930 г. [2]
1953 г. [1]
1955 г. [1]
1956 г. [2]
1966 г. [1]
1974 г. [2]
1976 г. [1]
1978 г. [1]
1983 г. [1]
1988 г. [2]
1990 г. [1]
1992 г. [2]
1993 г. [1]
1996 г. [2]
1997 г. [3]
1998 г. [1]
1999 г. [1]
2000 г. [2]
2001 г. [1]
2002 г. [1]
2004 г. [2]
2005 г. [9]
2006 г. [19]
2007 г. [8]
2008 г. [10]
2009 г. [7]
2010 г. [12]
2011 г. [9]
2012 г. [10]
2013 [14]
2014 [5]
2015 [5]

Главная » Книжница » Материалы соборов и съездов » 1779 г.

Сказание о перемазанском соборе 1779-1780 гг. Седение 10
[ ] 2007-Ноя-06, 18:20

Седение десятое.

Генваря седьмаго дня, в домех Александра Андреева лесника и Григория Федоровича Ямщикова генваря осьмого дня. Народу было в доме александрове человек до ста, на коем были от страны церковныя священноинок Михаил, инок схимник Никита, инок Иоасаф, инок Пафнутий, инок Иоаким, со страны же московских и керженских поп черной Матфей, инок Иона курносый, инок Иаков, Яков Васильев Игумнов, Василий Афанасьев Сафонеев, Георгий Федоров; а отца Никодима не бысть ту, зане прошаху тако, да без него будет собрание, понеже нарицаху его канцысторским судиею и секретарем магистратским, и яко человеком в доказательствах сильным и в беседах увертливым. Того ради и не бяше ту. И бысть беседующим им разсуждаху о феме приятия священства, яко по миропомазании будут ли священнии с тою же от еретик приятою хиротониею без паки обычнаго от соборныя церкве епископа возведения, и да священствуют ли. Овии глаголаху: будут и воздействуют; овии же, прекословствующе, глаголаху, яко по миропомазании священства своего лишаются и действовати без повторнаго поставления священная во одеждах священных ни под каким видом отнюдь невозможно. Чего ради от страны церковныя Пафнутий вопрос таков к помазующим миром издаде: аще еретик иерей, или диакон сподобится божественнаго и святаго крещения, или святым миром освятится, будет ли священнодействуя с первейшею его хиротониею, или другия сподобится хиротонии? На что и ответствоваху Георгий Федоров и дуниловский житель Иаков Васильев Игумнов, яко и по крещении, или по миропомазании священства своего не лишаются; довода же от Писания никаковаго не показоваху, но точию извет таков глаголаху: когда де святыня святыню снимает и лишит ея! О чем услышав Пафнутий и рече: молю вас, да явите нам поне малейшее о сем свидетельство от божественных правил, еже о елико обратившихся от еретик перваго или втораго чина священных ко святей соборней и апостольстей церкви и по приятии таинств крещения, или святаго миропомазания без паки обычнаго по степенем поставления священная воздействуют. Но о сем никаковаго доказательства от Писания не получи, но вместо того укоризны и изгнание от таковех слышаше. Обаче моляше их глаголюще: аще вы нам о искомом от Писания не показуете, но и не докажете, молим, да послушаете нас. И начаша Иоасаф с Пафнутием доказовати от божественных правил, яко по крещении, или по миропомазании священства своего, еже от еретик приятаго, лишаются. Еже по крещении, доводствоваху от правила 19 перваго вселенскаго собора, иже в Никеи (Кормчая глава 5 лист 40 о еретицех павликианех). В самосущем правиле сказует тако: «павликиане покрещеваются и глаголемии от них причетницы, аще без порока обрящутся, по крещении да поставлени будут». В толковании же того правила сказуется: «Крестивше же ся, аще нецыи от них епископи, или презвитеры, или диакони беша в павликианех, аще житие имут непорочно, от соборныя церкве епископа, в нейже крестишася, да поставлени будут кождо в свой чин». До зде. Тож и в книге преподобнаго Матфея Иеросалимскаго, в составе первом, во главе второй, сказуется сице: «и аще убо обрящутся по крещении житием непорочны, да хиротонисуются от епископа церкве, ейже приступиша». Тож и в книге всечестнаго Севаста Арменополя и судии Фесалоницкаго, в сечении пятом, в надписи первой, в правиле 19 перваго собора: «да воскрещаются, и аще непорочни, и паки да хиротонисуются, аще и предхиротонисашася». До зде. По сем доказоваху, еже по миропомазании тож священства лишаются, от послания Константина-града собора Мартирию епископу Антиохийскому в Кормчей, во главе 33-й, на листу 293-м: «по миропомазании потщаливии мирстии человецы поставляются в сан, в немже беша, или презвитеры, или диаконы, или ино что». В книзе Севаста Арменопола, в четвертой: «по миропомазании яко тщаливии людины хиротонисуются во оное, еже быша у самех первее, аще же презвитеры, аще диакони, аще подъдиакони, аще псалмочетцы». Потом доказуя из тоя же книги 5-я Севаста Арменополя, вопрос 30 Марка патриарха Александрийскаго: «аще еретик иерей, или диакон сподобится божественнаго и святаго крещения, или святым миром освятится, будет ли священнодействуя с первейшаю хиротониею его, или другия сподобится хиротонии, аще восхощет священнодействовати?» Ответ Феодора Валсамона патриарха Антиохийскаго: «святых Апостол 80 правило из языческаго жития пришедшия к православной вере и крестившияся епископскаго достоинства сподоблятися преопределяет, убо первейшему иерейству скверне непщуемой и яко не бывшу вменяему, аще с правильным опаством возсуждаемый тако православив, и сый некогда скверныя иереи в последнейшем своем житии, неосужден возмнится сподобитися не точию иерейскаго достоинства, но и епископскаго, обычными всяко степеньми на учительскую высоту возводим». По сем доказоваху от книги пречестнаго иже во иеромонасех Захарии Копыстинскаго, архимандрита Киевопечерскаго, тож свидетельствуется, яко по исповеди и по миропомазании и подании писма способом предреченным, посвятити их, если годны будут, на той степень, на котором в ересех пребывающии были. «Синод Никейский в правиле осмом повелевает посвятивши их чрез рук вкладание, суд патриархов о том во Арменополе в книге 4-й; а ставят они тако, а по сих яко гречнии ласкове рукоположиться имеют на он степень, на котором первее у своих были, либо презвитеры, либо диакони, или ипподиаконы, или псалмочетцы. Есть ли миром святым мировати велит собор, а яко наискоре и яко снову потреба их хиротонисати». И о сем Иоасафу и Пафнутию доказующим, яко таковии, елико от священных обратившиися и помазавшиися миром, как и крещеннии равномерно, по приятии сих таинств лишишася своих собственно от еретик приятых санов и яко простолюдини от архипастырей церковных вменяхуся, сего ради без паки повторнаго от соборныя церкве епископа поставления священнодействовать никак не возможно. Чего ради Георгий Федоров и Яков Васильев, Василий Сафонеев, отмещуще книгу Захария Копыстинскаго и порицающе его еретиком и обливательнаго крещения защитником, показоваху из превода его от Деяний апостольских о крещении евнухов царицы Кандакии Муркския Филиппом Апостолом во изображении лицевом, на листе 181-м, яко бы Филипп его обливал, чего ради и мняху его защитника крещения обливательному, о чем доказывашеся и из ту сущаго воображения, яко неявствующаго ни мало облияния, зане во струях показующа стояща каженника, Филипп же держа прямо дланию над крещаемым, каплям же водным с руки стекающа не являет, еже прямо, а не горстию, и по сему облиянием нарицати никако свойственно показующе. О чем таковое ж порицание на сего мужа благочестнаго и на третьем седении, ноября 24 числа, в доме Григория Феодоровича Ямщикова тожь навлекаху, но которым доказоваху, яко сей муж благаго разума и премудрости исполненный и ревнитель благочестия приснопамятный Захария Копистинский, о немже и в Книзе о вере московской печати печатней, в предисловии тоя, на листе пятом, свидетельствуется, от коего и о вере Книги творец десять главизн исписа, чего ради похваляя его ревность по восточней церкви и благочестия защитника его нарицая; но и из самого его сочиненной книги, нарицаемой Обороны, доказоваху о действии тайны святаго крещения повелевающаго богопреданным чином крещати в три погружения, с приглашением триипостаснаго Божества, а не обливати. Потом навлекаху на его святыню, яко бы пятипросфорное приношение утверждает быти во святей церкви, а доказоваху из Номоканона Афонския горы отец, в бытность его в Киево-Печерской Лавре пречестным иеромонахом переведеннем[наго] с греческаго языка на словенороссийский диалект, коего ради поношения от таковех навлекателей законно свобождается, понеже не его то догматизание явствует, но в востоце прежде его уставленное быти показуется, ибо с греческаго языка готовословно преведеся, якоже и в книге 6-й господина Константина Севаста Арменополя и судии Фессалонитскаго объявляется от честнейшаго разрешителя господина хартохранителя Петра и диакона Божия и великия церкве, сице: «Вопрос: есть ли достойно с единою просфорою литургисати? Ответ: аще несть святаго память и мертваго, возбраняющее ничтоже». Написася же сие в лето 6600-е. О чем и доводствоваху, глаголюще от страны церковныя: аще тое, иже в Номоканоне, готово преведенное с греческаго языка в бытность его в Киевопечерстей Лавре на наш славенороссийский диалект, и сего ради еретиком и отступником от некоторых невежд нарицается, убо сей господин хартохранитель каковым нарицатися достоин? Аще Захария в преводе пяти просфорнаго приношения яко еретик соборныя церкве гаждается, сей же Петр диакон великия Божия церкве не точию на пяти, но и на единей точию просфоре служити сказует возбраняющее ничтоже. О Боже! от всероссийскаго святейшаго православнаго патриарха, орла небопарнаго и великаго господина Иосифа сей приснопамятный Захария Копистинский, архимандрит Киевопечерский, яко зельный ревнитель православныя веры и благочестия защитник засвидетельствовася; от низу плежных же нощных вранов, си есть от раздорников святыя церкве, яко еретик уничижися, чего ради книгою его, яко некою мерзостию, гнушахуся и еретическою ю глаголюще не приемляху! О чем было таковем и представлено из предисловия Апокалипсиса Иоанна Богослова, сказующаго тако: «понеже бо противницы церкве, видяще что противно своему зловерию в книзе каковой, и хотяще ю отвержену и помрачену имети, не могуще же никако истине ни единым образом противу стати, оглаголуют ю быти коего еретика творение». И егда вся сия доводствования прочтошася, о чем начаша разсуждати, яко весьма бедственно есть и законом церковным противно, еже по миропомазании без поставления, яко нерукоположеннии, священная действуют не правильно; также елико сопротивлящиися разуму церковному о сем ни мало слышати хотяще; чего ради и отъидоша в другую храмину. Пафнутия уничижаху; той же не отступне ревностне их, яко неразумеющих писания и силы его, убеждаше, да благоразсудительне, а не обычаем страсти осуждают его. О чем и вступися Василий Афанасьев Сафонеев, не от Писания глаголя, но точию пересказуя, яко тако отцы на Керженце приимаху. Вопрошаем же бысть: кто таковии отцы быша? Он же имен их не знаяше, сказа, но нетлением телес хваляшеся. И о сем вопрошаху, да явит место и имя и в кая лета свидетельствовани суть, и кто, и есть ли о том достовернейши свидетелие, и самовидцы ли, или от кого слышащии; но на что ответа никаковаго не даяше, точию вопрошающих, по пословице, молокососами нарицаше. И так и сей уйде тожь в другия храмины безответен. Посем нача старец Иоасаф пересказовати: аще и быша таковии разнообразнии приемы негде по местом от неразсмотрения от отец и действуемыя, а церковь того есть николиже не причастна, понеже ни единаго священника во святей церкви, как в Польстей области на Ветке состоявшейся, так и по вывезении оттуду в Великороссийское государство, и имеющияся в малоросском стародубском полку, между слободами Митьковской и Климовою, под миропомазание не приемляху, опасающеся, да по миропомазании не потеряют содержание священства. Откуду из ту приседящаго собрания коснуся милосердие Божие сердца великаго ревнителя по миропомазании их священства и церковных послушник презельнаго уничижителя, Василья Родионова Набатова, который и выговорил: се отныне я конечно признал правду церковную, яко по миропомазании наши священницы священства своего лишаются, и священная действовать без паки повторнаго хиротонисания по законом церковным никак не возможно. О чем весьма народи возшумеша; гневахуся на Иоасафа и Пафнутия, развратниками их нарицаху. Посем начаша Пафнутий и Иоасаф доказовати, яко и от белорусцев, крещенных обливательным крещением, тайна святаго миропомазания святейшим Филаретом Никитичем, патриархом Московским и всея Русии, приемляшеся и приимати заповедася, о чем сказуется в Соборнем его изложении в великом Требника, на листу 587-м. Народи же елико слышащии обеих стран весьма о сем понятно слышаху. Видеша же Георгий Федоров и Яков Васильев Игумнов и Василий Афанасьев Сафонеев, яко народи весьма прилежно слушати устремишася доказательств церковных, чего ради и возшумеша, да удобь непонятну беседу сотворят, да в пересецании слов справедливая показания не удобь яснейшая явят. Сего ради и книги священныя закрываху, Пафнутия же уничижаху и слепым его нарицаху, а наипаче тщахуся, да изгнан будет вон. Он же неотступно противу их доблественно стояше и от писания беседовать противников принуждаше, чего ради и прирече: аще мене вон из собрания изгнати хощете, убо и отец наш священноинок Михаил да изгнан будет, а аз от него не отлучуся. О чем и устыдешася. Поп же их Матфей в крестовой храмине со отцем Михаилом седяще слушаху, внимающе обеих стран прению. Матфей же рече отцу Михайле: не отменно смиритися подобает. Отец Михаил на то ему возответствова: очень изрядно, да толко в силу законов и велений церковных будет мир наш; и аще не тако, то бывает мир и на повреждение, коего не прииде Христос вложити, но разделения. Чего ради и упросиша отца Михаила, да на утрие будет при малонародном собрании от писания беседословие. И тако отложивше и разидошася в домы своя.

В наутрие же, то есть генваря перваго на десять, во втором часу дни, поиде отец Михаил со отцем Никодимом и Пафнутием в дом Александра Андреева лесника, и приидоша; а обещавшихся беседовати никого не обретоша: вси неизвестно камо и уехаша. А Никиту схимника отец Михаил посла, да собраны будут московстии житилие к собранию, свойственныя для слышания и разобрания имеющияся распри, яко да правда и неправда на среду общаго собрания изнесется. Чего ради тии, елицым о сем возвестишася, вскоре собрашася, яко то: I. В. М. Стефан Алексеевич Шапошников, Тимофей Потапович, Василий Иванов и прочих человек до двадесяти, дожидающеся собрания даже до полудня; к коим прииде от страны противных защитник их Дмитрий Федоров. О чем и предложися собранию ту сущему Стефаном Алексеевичем, яко да беседуют в доме Григория Феодоровича Ямщикова Дмитрий Федоров с отцем Никодимом от святых Писаний; чего ради согласишася и приидоша в крестовую палату. Седше и мало помолчавше, возсташа, помольшеся Господу Богу, призывая Его величество в помощь, да просветит коегождо очи сердечнии к познанию истины, на коем бысть слушающих отцев: священноинок Михаил, инок Лаврентий, инок Иоаким. И начаша беседовати. Бысть же предложение от отца Никодима к ту сущу народно-собранному обществу о трех свойствах, яко то: первое о отвергшихся Христа волею или неволею, елико священных, и потом раскаявшихся, также прибегших в покаяние, чего ради по законом церковным за отвержение Христа святители святым миром помазанных, - убо ли потом паки священная воздействуют безпрепонно? второе, - аще обратятся ко святей церкве, елико священник, от еретик перваго чина и крестятся, - будут ли паки без повторнаго паки по степенем хиротонисания, с первейшею от еретик приятою хиротониею священнодействовать в соборней и апостольстей церкви? третие, аще обратятся от еретик втораго чина, тажь елико от священных, ко святей церкви и по божественным правилом сподобишася тайны святаго миропомазания, и по приятии оныя святыни, аще восхощут священнодействовати, убо ли с тою, от еретик приятою хиротониею, без повторнаго от соборныя церкве епископа поставления, священная воздействуют безпрепонно по повелению церковных архипастырей? О чем и упросиша Дмитрия Феодорова, да разсуждают тая трегубая предложения праведно; почему и вступися. Никодим же вопроси Димитрия о первом предложении, се есть о отвергшихся Христа. На что Димитрий отвеща, яко сугубое есть отвержение Христа, первое  - волею, второе – неволею. О чем отец Никодим и не препятствуя, яко тако суть. Димитрий же рече: аще волею кто отвержется Христа, и покаявшеся святым миром помазуются, да не священнодействует таковии; аще же неволею, то таковии, аще покаявшеся и миром святым помазани будут, безпрепонно да священнодействуют во вся дни живота своего. На что отец Никодим вопроси Димитрия и рече: где таковое различное о отвергшихся Христа святителей обретается определение? – приятие едино точию, эпитимийствование не единообразное; а определение таковем различное: волею отвергшиися Христа по помазании миром да не священнодействуют? На что Димитрий, взем от книги Кормчия, из поместнаго собора, иже во Анкире, правило 3-е, во главе 6-й, на листу 42-м, явственно показующее яко о страдальцех Христовых, а по мнению Димитрия Федорова якобы о сущих отступниках православныя веры* [* «Мученики бывше, и понуждени воистину, и по мучении брашно приемше идольское, таковии от общения да не возбранятся. Аще же будут и мирстии человецы таково что пострадавше, яко ничтоже согрешиша, аще хотят и рукоположение прияти, да получат, в ином непорочни суще»]. На что ему и отвеща отец Никодим, яко сие правило о сицевых, елико нуждею и не хотяще идоложертвенная ясти, ниже жертву идолом принести, и не токмо делом или словом отрещися Христа, но ниже мыслию хотяху, и исповедающе, яко христиане есмы. О чем и немалое бысть препирательство: отец бо Никодим не нарицаше таковех отвергшимися Христа, но страдальцами исповедоваше; Дмитрий же отступниками именоваша, чего ради и разсуждаше таковех святым миром помазовати, елико священных, и потом священная действовати безпрепонно дозволяется. И о сем сделася преужасная распря: вси бо елико послушающии, яко то: Тимофей Потапович, Стефан Алексеевич, Василий Иванов со Арбату, глаголаху, яко сии суть страдальцы Христовы и не требуют никаковаго исправления; Дмитрий же аки изумленный кричаше, упорствуя. На что отец Никодим, взем книгу Матфея Иеросалискаго, показа от состава перваго главы первыя, от надписи и сущаго, о иже принужденных отврещися и неповинующихся. Увидев же Тимофей Потапович, яко сии страстотерпцы Христовы неповинно поношением от кривосказателя Димитрия страждут, о чем вси зазреша его, яко непокорника церковным правилом. Отец Никодим со Стефаном Алексиевичем весьма ревностно за таковех стояху и сущими христианы исповедоваху. Но видя Димитрий, яко никто к разсуждению его не преклоняшеся, зазрев себе, яко не в силу лежащаго в правиле разума разсуждаше, аще и не хотяше преклонитися, обаче преклонися, и извинение пред елико слышательми принесе, яко не поня лежащаго в нем разума, но не рече таковех сущими страдальцами Христовыми. Никодим же Димитрия препираше и искаше от него исповедания, яко да отвергшиися Христа волею или неволею, елико священнии, потом раскаявшеся и миром святым помазани, прияшася во общение церковное и потом да священствуют, или ни. На что и неволею Димитрий Федоров пред ту всех слышащих возвести, яко таковии, елико отвергшиися Христа волею или неволею, ни под каким видом да не священствуют во вся дни живота своего, точию честь седалища своего да имеют. Посем приступиша беседовати и о вторем предложении, еже елико обращающихся ко святей церкви священных от перваго чина еретик и крестившихся от соборныя церкве епископа, и по крещении, без паки обычнаго поставления, во своем сане священнодействуют ли. На что Димитрий отвеща и рече: да разсмотрено будет о таковех в правилех церковных. Чего ради и предложися от правила святых Апостол 68-го и перваго вселенскаго собора правило 19 о павликианех еретицех, ибо от тех крещени не крещеннии и поставлени не причетницы, елико по крещении елико от достойных да поставлени будут кождо в свой чин. О чем отец Никодим и вопроси Димитрия, и испроси книгу Матфея Правильника и предложи из нея от состава перваго главы вторыя, от надписи о павликианех, того ж 19 правила, еже по крещении, вместо того речения, еже «да поставлени будут», написано: «хиротонисуются в сан, в немже беша». Чего ради Димитрий Федоров и прирече, яко по крещении, без паки повторнаго по степенем от православныя церкве епископа хиротонисания, священная действовати ни под каким видом никак невозможно, о чем друг другу и не препятствоваша, зане в том единогласне разумеваху. Потом приступиша к разсмотрению третияго предложения, еже елико о обращающихся священных втораго чина еретик ко святей соборней и апостольстей церкви и святым миром помазанных, и по приятии оныя тайны могут ли священнодействовать с тою, еже от еретик приятою, хиротониею, или другия от соборныя церкве епископа сподобятся, аще таковии восхощут священнодействовати. На что Димитрий Федоров и возответствова, яко по правила осьмаго перваго вселенскаго собора толкованию могут священнодействовать с тою же, от еретик приятою, хиротониею и по миропомазании, чего ради взем из толкования того правила от речи: «таковии токмо святым миром помажутся, аще же нецыи от них суть и епископы, паки в своем чину да пребывают». На что отец Никодим и вопроси Димитрия Феодорова о речи сей: како в своем чине да пребывают, - убо ли с тою, от еретик приятою, хиротониею, или другия хиротонии во святей церкви сподобятся? На что Димитрий и отвеща, - рече: с тою, еже от еретик глаголемых чистых приятою. На что отец Никодим воспрепятствова разсуждению Димитриеву, доказывая, яко святая соборная и апостольская церковь никогда и ни в кая времена еже от еретик как перваго, так и втораго чина обратившихся, елико священных, и крестившихся или святым миром освятившихся, с тою же хиротониею не принимала (исключая некоторых нашего общества мнений, по крайнему недоумению) и не приемлет, и дозволения о том никаковаго от божественных правил не явствуется; и таковем, по приятии оных таинств, коемуждо приличествуемых, крещения или святаго миропомазания, без паки повторнаго по степенем возведения от соборныя церкве епископа (священнодействовати) не дозволяется; но по приятии таковех, елико от достойных поставляются в сан, в немже беша, или презвитера, или диакона, или ино что; почему во своем чину и да пребывают, а не еже, по мнению некоторых, якобы по миропомазании с тою же от еретик бывшею хиротониею во своем чине пребывают. Чего ради Никодим и отыска в книге Кормчей главу 33-ю, лист 293, на коем напечатано от послания Константина-града собора к Мартирию епископу Антихийскому, како подобает приимати еретики, приходящия к соборней и апостольстей церкве, - хотяше, да при народнем собрании тое прочтено будет, моляше Димитрия, да выслушает. Но он же слышати того (не) хотяше, весьма упорствуя, не даяше чести, бояся да не безответен явится. Чего ради трикратно реяся, да уйдет из крестовой без конечнаго слышания доказательств от отца Никодима. Обаче удерживаем силою слышателей да выслушает того соборнаго послания и прочих доводствований, яко по миропомазании, равне как и по крещении,  священства от еретик действуемаго лишаются и без паки повторнаго хиротонисания в соборней церкви от епископа священная да не действуют. И едва убедиша выслушати тое. И бысть прочтено послание, в котором явственно по миропомазании,  елико священнии, мирскими и простолюдинами нарицаются, и от тщаливых поставляются в сан, в немже беша, или презвитеры, или диаконы, или ино что. Отчего признаша вси, елико послушающии, яко по миропомазании священства лишаются. На что Димитрий вопроси отца Никодима: есть ли где о сем послании известное ведение, в кая лето оно бысть? На что отец Никодим сказоваше, глаголя: достовернаго свидетельства и точнаго летописания чести и видети о том нигде не случися; но о сем известно вемы, яко оное послание есть действительно от собора Константина-града святых отец писанное к Мартирию епископу Антиохийскому. Димитрий же рече, яко оное бысть прежде толкователя. На что отец Никодим вопроси: откуду вам сие известно есть? На что Димитрий умолча. Никодим же, сказуя, глагола: аще прежде толкователя священных правил Алексия архидиакона, или после, но разум един есть, яко по миропомазании, елико тщаливии, поставляются в сан, в немже беша. Гадательствуетбося, яко от втораго вселенскаго собора святых отец, бывшаго в Константине-граде, оное послание бысть писанное к Мартирию епископу Антиохийскому. На что Димитрий рече: аще тако суть, то онаго собора послание бысть прежде толкователя священных правил, ибо вторый вселенский собор бысть в лето 381-е; следовательно верить последнему. Никодим же отвеща и рече, яко толкователь священных правил есть не разгласен сего собора посланию, но и последователь, чего ради в толковании перваго вселенскаго собора правила осьмаго о еретицех, глаголемых чистых, елико приходящих от священных ко святей церкви отдает в волю православнаго епископа, и прирече: «паки в своем чину да пребывают»; а еже како таковем в своем чине пребывати, о сем ведают православнии архипастырие церковнии, имеющии дарование воздательныя благодати и слушащии собора Константина-града послания, писаннаго к Мартирию епископу Антиохийскому, о еже како подобает приимати еретики, приходящия к соборней церкви, в коем между прочими и Наватиане, глаголемии Чистии, о нихже и толкователь в толковании осьмаго правила перваго вселенскаго собора упоминает, поручая таковех в волю соборныя церкве епископа, и сказует: «аще же нецыи от них суть и епископи, паки в своем чине да пребывают»; по коему соборнаго суда посланию таковии, елико от достойных, последовательне и поставляются в сан, в немже беша, - или презвитеры, или диаконы, или ино что. Дмитрий же паки, реяся, уйти хотяше, да не слушает таковаго разсуждения; обаче неволею удерживаем бысть. Чего ради Иван Михайлов Мусорин, гневася на него от ревности последования церковнаго опаства, рече: по заугодьям нас, людей неведущих писания, вы учите, зде же противу ведущих не хощете и слышати, не точию беседовати! Димитрий же рече: мы сего собора посланию не последуем, понеже оное бысть прежде толкователя священных правил. На что отец Никодим выговорил: святая церковь равно приемлет – аще до толкователя, аще по толкователе, понеже есть православно, не еретиком помогая, но от ереси свобождая, и по миропомазании елико достойным благодати дар священства подавая, и без паки подобительнаго таковех обычнаго поставления яко мирскими и простолюдинами нарицая, о чем и прежде сего было представлено. По сем Димитрий Феодоров о летех онаго собора умолча, но от речи «поставления» доказоваше, яко сие речение: «поставляются», знаменует: определяются, и взем разум из поместнаго собора, иже во Антиохии Сирстей, правила 16-го. На что отец Никодим и возрази ему сие его разсуждение, и рече: яко во всяком ли месте речение сие «поставление» разумееши определение, или в елико тамо приличествуемых? Димитрий же молчаше, ничтоже глаголя. Чего ради Никодим, отыскав в книге Кормчей правило 19-е перваго вселенскаго собора о еретицех, глаголемых павликианех, еже по крещении да поставлени будут кождо в свой чин: убо и зде по вашему разсуждению следовательно разуметь да определени будут кождо в свой чин? и аще тако, то будет сие обновление ереси кривосказательныя! О чем народи весьма поняша, яко Димитрий разсуждает страстно и богопротивно, а паче несмысленно упорствует, побежденный матию ересем, любоначалия[ем]. Обаче Димитрий виде, яко есть доводствование его к совести своей противно, чего ради и рече, яко сие речение: «определяются», вместо речи: «поставляются», принимать во всяком месте не свойственно, но в елико точию приличествуемых; но зде, сказуя, еже в послании в книзе Кормчей напечатано «поставляются», темно быти показуется. Никодим же рече: аще сие темно и мрачно видится, то по приказанию преподобнаго иже во иеромонасех Матфея Правильника, прейдем к светлому и ясному. И взем книгу Севаста Арменополя, хотяше, да предложится онаго же собора послание, в таковем ли разуме разсуждается речение сие, еже в Кормчей напечатано: «поставляются», но вместо того речения «поставляются» написано: «хиротонисуются». Потом представлено было, яко поставление знаменует не определение в таковех, но посвящение, рукоположение, хиротонисание; и доводствоваху от книги Кормчия главы 7 на листе 44, и в грани 9 во главе 38-й, на листе 46, и в книзе Севаста Арменополя в книге 1-й сечении 1-м. Но Димитрий паки от таковех ясных доказательств, яко аспид, затыкая ушеса свои, еже не слышати таковаго гласа церковных архипастырей, но о сем точию помышляше, да убежит из крестовой палаты. Видеша же Стефан Алексиевич и Тимофей Потапович, яко Димитрий хотяше уити, чесо ради отъяша у него шапку, да против Никодима ответствует. Он же быстро зря Никодима, яко до триех минут, и обратився к Стефану Алексиевичу, и рече: сие речение, еже у Севаста Арменополя в книге написано, «хиротонисуются» в таковом разуме, когда-де священныя елико не отлучившияся общения великороссийския церкве, тогда к ним под благословение не ходим и действуемых ими таинств не приемлем, а егда прийдут в наше согласие и общения великоросийския церкви отрекутся и миром помажутся, тогда под благословение пойдем и таинства церковныя ими действуемыя с верою приемлем, то тогда так тем и хиротонисуются. На что отец Никодим и вопроси Димитрия: оное ваше, рече, доказательство коим писанием святых отец подтверждается? и аще чрез миропомазание поставление и хиротонисание разумееши быти, убо всяк, и мирский, по мнению таковому хиротонисуется, и того ради в священстве у вас никая скудость постигнути не может: зане вси хиротонисанни, не точию мужие, но и жены, юноши и девы, и всяк возраст! На что Димитрий никакова писания не доказа, а паче всем себя кривосказателя показа, чего ради вси, его елико ту приседящии, яко невежду и зазреша. Потом паки отец Никодим, притужая его, вопрошаше и рече: от кого у вас таковии хиротонисаются? Хиротония чрез православнаго епископа подается, коего во обществе вашем не имеется. А священницы, яко не имеющии воздательныя благодати, чего ради таковем ея и не подают, но токмо приходящих елико в ваше состояние миром помазуют; убо миро, по свидетельству церковных учителей, хиротонии не подает, но елико не совершенно крещенным печать дарования Святаго Духа подает, и по миропомазании елико обратившиися священнии священным священствовать с тою же, от еретик приятою, хиротониею дозволяют неправильно. И посему не токмо чрез миропомазание (не) хиротонисуются, но яко и бывшаго на таковех рукоположения лишаются; и посему, яко неосвященнии, священная во одеждах священных действуют, - (сие) есть не без омышления. Димитрий же Федоров рече: аще и огнь с небесе сведете и писания от всея вселенныя соберете, не поверю и к разумению вашему не преклонюся. И взем от Стефана Алексиевича свою шапку, и уиде из крестовой палаты без обычнаго прощения. От коея беседы весьма поняша слышателие, яко по отвержении Христа Спасителя и помазании миром, по крещении или миропомазании, священнии священства своего лишаются, и есть едино упорствующих непокорство святей церкви, чего ради и прочтеся нравоучение 11-е Златоуста святаго на схизматики церковныя. И тако разыдошася.

 Приложения 

Копия с посланнаго письма от отца Михайлы на требование отцев Матфея, Ионы и Иакова исповедания, в каком разумении остаются церковнии послушницы.

Господи Исусе Христе, Сыне Божий, помилуй нас.

Пречестнейшим отцем Матфею, Ионе и Иакову мирно о Господе здравствовать.

Известно мы уведомилися чрез сего подателя, яко ваше преподобие требует от нас мнения, в каком мы разсуждении остаемся о промежду вами и нами разнствиях, еже о несогласнем приеме от великороссийския церкве, еже о повторнем он нашея святыя церкве священных приеме, еже о варении у вас в обществе вашего единения мира. Но мы, елико уведехом от ьожественнаго Писания, яко еже не тожде со святыми мудрствовати беда велия и ересь есть, чего ради вне церковных повелений и священнаго Писания быть согласными опасаемся, и на иное что взирати не соблажняемся, ащебы и ангел сшедый и паче писания вещаяй, не приемлем, и аще вся вселенная начнет с вами не по Писанию веровати, но нас никая же нужда принудити может, Богу помогающу нам по воли Его святей, и тако остаемся.

Священноинок Михаил кланяюсь.

1780-го году генваря 7 дня послано с Стефаном Алексиевичем Шапошниковым, но на какое ответствия никаковаго не получихом.

При сем и сие воспомянути подобательно.

Сего 1780-го году февраля 7 дня иноку схимнику Никите, бывшему в доме московскаго купца Никиты Павлова, для прощения пришедшу, при коем проси Никита Павлов отца Никиту, кланяяся, да упросит отца Михайлу о примирении их ко святой церкви, но не сказоваше, в каковом разсуждении быть миру церковному, но точию прирековаше, яко да неотменно приидут того дня в вечер, вземши с собою триех человек, яко то: Александру Андреева лесника, Ивана Сидорова медовщика, Ивана Симеонова Хорскаго, воеже бы просити мирнаго соединения. А вид разума их таков показовашеся, да по воли их будет примирение. Чего ради и приидоша в той вечер в дом Григория Федоровича Ямщикова: старец Сергий, старец Арон, Никита Павлов, Александр Андреев, Георгий Федоров, Иван Симеонов Хорский, и прочих человек яко до пяти; внидоша в крестовую палату, положше обычно приходныя седмь поклонов, под благословение же ни един не подойде, понеже в сенех крестовыя Георгием Федоровым научени быша, да не ходят под благословение ко отцу Михайле. Потом внидоша со страны церковныя Иларион Григорьевич Заплатин, Стефан Алексиевич Шапошников. И седшим им и (мало) помолчавшим, потом отец Михаил нача вопрашивати пришедших, Что ваш приход до нашего убожества? – рече. Они же вину слышания о отъезде отца Михаила в обитель объявляху и примирения церковнаго от отец искаху. Отца же Никодима не бяше ту, но за иконостасом стояще слушаше беседы их. На что отец Михаил за таковая благодарение приношаше, и прирече: да будет мир наш в согласии божественных правил, а кроме божественнаго Писания миритися опасаемся, да не осудимся, яко разорителие догматом церковным. Видеша же елико не последующии матери своей святой церкви, яко отец Михаил с братиею своею мыслем их не преклоняшеся, чего ради Никита Павлов отзва Григория Федоровича в другую палату, за коими поиде Иларион Григорьевич и Стефан Алексиевич, и бысть седящим, Никита Павлов увещевая Григория Федоровича, да преклонится к их уразумению, чего ради и представляя ему стариков, что так старики прежняя действовали. На что ему Григорий Федорович ответствуя, яко не всякаго старика дело бысть с волею Божиею согласно, но много и противностей, и на стариках, не по Писанию о чем мудрствующих, основание иметь есть не без опасения, а паче последовать божественному Писанию и притекать к здравому учению святыя церкве, а не баснем внимать, следовательно. Никодиму же в то время в дверех тоя палаты стоящу и тако назирающу, слушающу беседы их. Увидев же его Григорий Федорович и призва к себе в палату близ их разсуждая слышанное и увеличивая последование церковным учителем, а не стариков(ам) неповинующихся(мся) им, о чем и доказоваше о приеме, яко свойственно есть принимать без миропомазания в последовании архипастырем церковным. Никите же Павлову доказующу, якобы елико приемлющия под миропомазание нетлением телес Бог прослави. На что отец Никодим вопроси его о именах таковех: кто суть и где таковии обретаются, и в кая лета обретошася, и кто их свидетельствова, и кая о том писания, еже во особо сочиненных историях явствуется? Но о сем Никита Павлов яко не знаяше, и ответа никаковаго не даяше, но безответен являшеся. Потом отец Никодим остави ту в палате седящих и поиде в крестовую. Пришед, поклонися обычным поклонением к ту седящим; но не благословяхуся един от единаго по научению Георгия Федорова, о чем пересказывая Иларион Григорьевич. И слышашеся беседа громогласная, пересказоваху старцы Сергий и Арон, яко в монастыре Покровском никто не согласен принимать елико приходящих без миропомазания, о чем и зазрени быша от отца Михаила, Иоасафа, Иоакима, глаголющим им, яко и зде нашея обители есть согласных отец до десяти человек. Отец же Михаил рече: аще и вси не будут согласны законом церковным, аз един остануся при правде церковней, в чем

Категория: 1779 г. | Добавил: samstar-biblio
Просмотров: 955 | Загрузок: 0

Форма входа

Поиск

Старообрядческие согласия

Статистика

Copyright MyCorp © 2024Бесплатный хостинг uCoz